8. juni 2011

Plakaten, hvordan blir den til?

Når man skaper et produkt, går man gjennom en lang prosess, man tar valg, man prøver, man feiler å til slutt blir man fornøyd med produktet. Gjennom prosessen tok jeg screenshot av skjermen, for å vise hvordan jeg har jobbet i prosessen. Jeg startet ganske direkte på oppgaven, da jeg syns at det er best siden vi jobbet på pc. 

Jeg valgte å jobbe i Indesign, å startet med å velge riktig format på dokumentet som jeg skulle jobbe på. Jeg tok vekk margene rundt kanten, da jeg ville at plakaten skulle komme helt ut til kantene. Jeg startet med å velge den ene firkantverktøyet med kryss over slik at jeg kunne plassere et bilde inn. For å plassere et bilde inn i boksen, trykker man på fil og place. Bilder er kanskje for lite eller for stort, men da er det bare til å velge den hvite pilen å justere det slik som enn ønsker. 


Når bildet var plassert, begynte jeg med å dra linjer over arket slik at jeg kunne se komposisjonen som jeg ville lage. I tillegg ville jeg ikke ha det store bildet så veldig synlig, så jeg gjorde det mer usynlig slik at det bare skulle ligge i bakgrunnen. 


Jeg fant ut at jeg ville ha noe mer annerledes, så jeg lagte noen avlange bokser å gjorde de skrå slik at de kunne ligge i hjørnet. Jeg valgte 2 blåfarger å gjorde slik at de ble mer usynlige. Jeg la inn en tekstboks over hvor jeg skrev inn teksten "Velkommen til fotoutstilling" Teksten som jeg brukte fant jeg på en nettside hvor man kan laste ned forskjellige fonts. Jeg valgte denne teksten siden jeg syns den passet bra til både på plakaten og sammen med Aquarius som var tittelen på utstillingen. Teksten har mye å si for en plakat, å jeg brukte litt tid på å finne ut hvilken type tekst jeg ville ha. Jeg brukte hvit farge på teksten, da plakaten er ganske mørk og blå fra før. 


Her har jeg også lagt til tittelen. Jeg valgte å sentrere det fordi det skjedde mye på plakaten fra før av. Jeg ville gå for en ren og stilig look, så jeg syns at det passet bra inn.


Her legger jeg også opp 2 bokser som jeg har tenkt å ha bildene mine i. Jeg ville ha en ramme rundt bildene, så jeg tok først å laget 2 bokser i en lys blåfarge. Jeg brukte kun farge på kanten, boksene var gjennomsiktige inni. Derettet fylte jeg boksene med en bildeboks slik at jeg kunne plassere bildene mine inn. 


Jeg syns at bildene ble litt skarpe å prøvde først å tone de litt ut. De ble veldig gjennomsiktige, å det hele ble litt forstyrrende. Jeg prøvde å lage to nye bokser i en lys blåfarge som jeg la over. Jeg gjorde også denne mer usynlig slik at bildene skinte gjennom. Dette ble jeg veldig fornøyd med, å syns at det skapte en fin helhet. 



Jeg la også til en ny tekstboks hvor jeg skrev "Vågen Videregående skole Juni 2011". Dette var en del av den teksten som vi skulle ha med i oppgaven. Jeg valgte å bruke en enkel skrifttype her fordi jeg syns at det andre var så detaljert at det ikke gjorde noe med noe enkelt. En plakat skal formidle et budskap, å derfor valgte jeg å bare skrive konkret det jeg ønsket å formidle, uten å tilføye mye annet. 


Ferdig!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar