7. juni 2011

Hva er vann?








Da jeg skulle begynne å ta bilder måtte jeg tenke over hva som lå i begrepet vann. Det kunne være vanndråper, regn, et hav eller vann i et glass. Jeg begynte smått å fotografere litt rundt meg både hjemme å utfor huset, å klarte å skape noen gode bilder. Alle bildene mine er tatt med Canon Powershot G11.



Orginalbildet

Dette bildet er favorittbildet mitt å ble tatt i hast før jeg skulle opp til bilen. Plutselig så jeg motivet foran meg, å stilte inn kameraet. Bildet er redigert litt i curves hvor jeg har gitt det en kaldere tone, fordi jeg syns det passet bedre. Jeg har også brukt dodge, burn og sponge tool her en del for å få frem det lyse partiet, gjøre de mørke partiene mørkere å matte det ned med sponge tool. Jeg ble veldig fornøyd med resultatet, å jeg liker hvordan blomsten stikker seg ut. Bildet viser veldig godt en romskapende følelse, noe jeg syns er fint. Lyset er veldig fint på dette bildet, noe som gjør at det er skarpt. Jeg liker skrålinjene i bakgrunnen som også er med på å skape en god komposisjon. Blomsten står også i det gylne snitt, og man merker at blikket å interessepunket er på den rette plassen. Lukker: 1/100, blender: f/4,0 og iso: 400.



Et av bildene jeg har valgt å ha med på bloggen er av et strå med dråper. Jeg liker fargene på bildet, samtidig så jeg fikk frem begrepet vann ved hjelp av dråpene på strået. Jeg har redigert bildet i photoshop, hvor jeg har endret på curves og kontrastene. Samtidig har jeg også brukt dodge tool og burn tool slik at jeg fikk fremhevet det som jeg ønsket. Til slutt så brukte jeg verktøyet sponge tool slik at jeg fikk blendet å tonet ned ting i bakgrunnen som var forstyrrende. Jeg har gitt bildet en litt kaldere farge enn det som er på originalbildet, fordi jeg syns at motivet kom bedre frem. Bildet har en del skrålinjer som er med på å skape en god komposisjon. Lukker: 1/100, blender: f/4,0 og iso: 600.



Orginalbildet

Et annet bilde som jeg tar med i kategorien er dette. Egentlig var dette hare et tullebilde hvor jeg testet ut forskjellige innstillinger. Da jeg lastet det inn på datamaskinen klippet jeg i det å fant en spennende komposisjon. Jeg liker at man ikke klarer å se med en gang hva som er på bildet, samtidig som jeg liker fargene. Bilder var kjedelig i seg selv før jeg begynte å redigere på det, men det har også blitt et av favorittbildene mine. Jeg har kun redigert på fargen, med å gjøre det mer blått. Jeg har også redigert kontrasten litt med å gjøre det litt mørkere. Lukker: 1/60, blender: f/5,6 og iso: 400. 



Orginalbildet

Her skulle jeg prøve å ta bilde av vann som dryppet fra en kran. Det var utrolig vanskelig å krevende å få et fint bilde, men til slutt syns jeg at jeg fikk et som var bra. Jeg brukte kamerastativ slik at jeg fikk et klart bilde. Bildet er ikke mye redigert annet enn fargen, da jeg syns at den mørke fargen ga mer harmoni. Jeg liker at vi kan se kondensen som kommer på utsiden av vannkranen å syns dette skaper en fin effekt. Lukker: 1/20, blender: f/2,8 og iso: 800.



Orginalbildet


Dette er også et av favorittbildene mine. Her prøvde jeg å tenke annerledes, å ville fange vann i en skje. Jeg liker kontrasten mellom det myke vannet å det harde stålet. Jeg har redigert fargene på bildet mørkere da jeg syns at det passet bedre med motivet. Ellers har jeg gjort bildet litt skarpere i iPhoto. Skjeen går gjennom hele bildet, noe jeg syns er bra fordi det skaper en helhet og en god komposisjon. Lukker: 1/30, blender: f/2,8 og iso: 800.


Orginalbildet


Her har jeg tatt bilder av bobler som kommer i vann når det går en strøm gjennom. Bildet er tatt ute på hellestø stranden. Det regnet å blåste, noe som skapte veldig liv i vannet. Jeg har også prøvd å få med sanden for å vise hvordan vannet skaper kanter i sanden. Her har jeg redigert litt på farger, da orginalbildet var veldig grått grunnet været. Jeg har brukt curves for å skape en bedre balanse mellom rød og blå, og jeg syns resultatet ble bra. Ellers så har jeg kuttet bildet litt slik at jeg fikk frem det som var interessant. Bildet har en romskapende følelse da det er skarpere lenger bak i bildet enn fremme. Lukker: 1/125, blender: f/4,5 og iso: 800

Jeg er veldig fornøyd med bildene mine, da jeg syns jeg har klart å skape gode komposisjoner. Bildene er nøye gjennomtenkt. Jeg prøvde å skape et rolig uttrykk med min bildeserie, å derfor passet det godt å bruke de omgivelsene jeg brukte. 
Redigering av bilder har jeg gjort i Photoshop og iPhoto, noe som var lærerikt. Vi har jobbet noe med photoshop i faget fra før så alt var ikke fremmed, men noen ting var glemt, å det var krevende å finne ut ting på egenhånd. Jeg har redigert for å fremheve, samt svekke der som det passer. 
Jeg føler jeg har klart å skape en helhet som er intressant, med forskjellige typer snitt og detaljer.

En liten collage laget i picasa

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar